Snel zelf een mooie professionele (wordpress) website maken

Er zijn een boel mensen die een eigen website willen maken maar die vaak niet weten waar en hoe zij moeten beginnen. In deze snel-start gids gaan ik in sneltrein vaart door de opties heen zodat je snel een mooie basis hebt om op verder te bouwen. Voor het gemak gebruik ik WordPress hier voor. Stap voor stap loods ik je er door heen.

Een eigen professionele website in enkele stappen

Wat ik stap voor stap ga behandelen:
  • Voorbereiding
  • Benodigdheden
  • Een titel/ domeinnaam verzinnen
  • WordPress account aanmaken
  • Titel aanpassen
  • Een pagina aanmaken
  • Design en Thema aanpassen
  • WordPress als website instellen
  • Header “Kopje” aanpassen (plus een beetje zoekmachine optimalisatie)
  • Contact formulier maken
  • Menu aanpassen
  • Blog bericht maken
  • Blog uitbreiden met functionaliteit
  • Sociale media koppelen aan je blog
  • De bezoekers aantallen van je website bijhouden
Voorbereiding:

Als voorbereiding op het maken van de website heb ik alvast teksten gemaakt voor pagina’s die ik later aan gaan maken. De pagina’s die ik aanmaak zijn: Thuis, Over tomaten, en over de (denkbeeldige) organisatie.

Tevens is het goed na te denken over een naam en een domeinnaam. Vaak zijn goede namen al in gebruik dus denk er goed over na. Raak niet in paniek maar neem de tijd hier voor.

Benodigheden:
  • Email adres (om account aan te maken, ook voor reacties)
  • WordPress account
  • Teksten voor op de website
  • Plaatjes voor het design

Eventueel naar smaak toevoegen: Sociale media als Facebook, Twitter, of Tumblr

Stap 1: Verzin een pakkende naam.

Veel goede namen zijn al in gebruik maar laat je niet ontmoedigen en raak niet in paniek maar neem er de tijd voor om een leuke naam te verzinnen. Voor het voorbeeld gebruik ik tomatenijs.wordpress.com, maar dit is een fictief account en is daar alleen ter demonstratie.

Tip: Voor een domeinnaam zijn er een hele boel aanbieders die deze voor jou willen registreren. Het koppelen aan je WordPress hier van is een lastiger taakje dit zal ik spoedig behandelen. En kost maar 13 dollar per jaar, maar de hosting is gratis.
Stap 2: Maak een account aan

Als je een account aanmaak word je zelf al door menu’s geleid zelf tot het punt dat je een thema uit kan kiezen. Toch kies ik ervoor om het hele process van begin tot eind handmatig uit te leggen.

Stap 3: Pas de titel van je website aan

dashboard

Klik op de titel van je website en klik op “dashboard”, nu heb je de beschikking over een boel opties.

algemeen instellingen

Klik op “Instellingen” en dan “Algemeen”, hier kan je de titel en ondertitel van je website instellen.

titel bewerken wordpress

De titel van de website heb ik van “Tomatenijs” veranderd naar “Tomaten(n)Ice” en gelijk een pakkende ondertitel erbij gezet die de titel kracht bij zet.

Stap 4: Maak een pagina aan

Al voor wij een thema uit gaan kiezen ziet dat er het beste uit als er ook inhoud op de website staat. Anders komt een thema niet echt tot zijn recht.

nieuwe pagina aanmaken

Ga naar “Dashboard” en klik dan op “Pagina’s” en klik op “Nieuwe pagina”

kopieren plakken van tekst in pagina

Eerst een titel invoeren daarna kopieer en plak ik de eerder aangemaakte tekst in de pagina. Druk daarna op “Publiceren” en de pagina is aangemaakt.

Tip: als je kiest voor “Opslaan als concept” word deze nog niet gepubliceerd maar wel opgeslagen.
Stap 5: Kies een Thema

In dit stukje laat ik zien hoe wij het Thema “twenty eleven” toepassen op de website. Hier kies ik voor omdat deze mooi plaatjes laat zien, maar ik raad iedereen eens goed je ogen de kost te geven om te kijken welk thema goed bij je site past.

Tip: Sommige thema’s bieden meer opties dan anderen. “Grisaille” bijvoorbeeld bied weer meer opties om sociale media knoppen te integreren op de site. Wil je the best of both dan raad ik het thema “Gridspace” aan. Het nadeel is wel dat dit een Premium Thema is en hier voor betaald dient te worden. Een alternatief is misschien wel “Hatch”.

Maar laten wij een thema instellen.

Ga weer naar de “Dashboard” en klik op “Weergave” gevolgd door “Thema’s”

thema aanpassen

Scroll door de thema’s en selecteer een thema naar keuze, in plaats van activeren gaan ik altijd eerst naar Live Preview. Zo kan je zien hoe je website er uit ziet met jou inhoud en design.

thema selecteren

In het “live preview” venter kan je ook kleuren, layout en design instellen en meteen resultaat zien zonder dat dit definitief is.

live preview activeren

Als alles naar wens is kan je deze activeren. Vind je dit niets druk dan op annuleren en kies een ander thema. Voor deze oefening heb ik gekozen voor “Twenty Eleven”.

Stap 6: Stel je WordPress in als website

Het zal je niet ongaan zijn toen je de thema instelde dat je WordPress nog is ingesteld als blog. Het is makkelijk om dit aan te passen maar je moet wel wat menu’s door.

Ga naar Dashboard -> Instellingen -> Lezen

instellen als website

Bij de optie: “De startpagina toont” selecteer “Een statische pagina”, en als voorpagina kan je dan kiezen voor je homepage (de pagina die bezoekers als eerste zien). Tevens kan je ook instellen waar je blog berichten op komen zoals in het voorbeeld.

Tip: Wil je toch een blog ernaast houden maak dan een aparte pagina aan die je “blog” noemt bijvoorbeeld. Bij “lezen” kan je dan instellen dat je berichten op deze pagina getoont worden.
Stap 7: De header of “kopje” aanpassen

Nu is het tijd om de website een persoonelijkere uitstraling te geven als eerst kan je hier voor de header aanpassen. Dit is het deel wat de website de meeste uitstraling geeft en bepalend is voor de huisstijl na het kleur gebruik.

Ga naar Dashboard -> Weergave -> Thema’s -> Header

header

Op deze pagina kan je het plaatje van de header aanpassen. Als je een plaatje upload bied WordPress al automatisch aan om deze bij te snijden zodat deze goed op je website vertoont word.

plaatje bijsnijden

Je kan een header plaatje instellen, en doet er dan ook al goed aan deze gelijk een pakkende naam mee te geven als “tomatenijs” of iets wat met het onderwerp van je website te maken heeft, 1.jpg zoekt nooit iemand naar in de zoekmachine en zijn er honderden van. Dit is SEO 101, oftewel een tipje van de sluier wat zoekmachine optimalisatie aangaat.

header plaatje instellen

Stap 8: Een contact formulier aanmaken

Het is misschien ouderwets in de tijd van Twitter en Facebook maar toch is een contact formulier een must. Je kan ook je email adres op de website zetten maar vaak word hier door spambots handig gebruik van gemaakt om je te spammen. En naar mijn mening ziet een contact formulier er professioneler uit.

Ga naar Dashboard -> Pagina’s -> Nieuw pagina.

En geef deze dan bijvoorbeeld de naam Contact.

Tip: Op deze site heet dit “Vraag maar raak”, kijk zelf wat bij de doelgroep van je website past.

contact formulier aanmaken

De tweede knop naast “Media toevoegen” is een formulier toevoegen. Hiermee maken wij een contact formulier. Als het goed is zie je dan het volgende scherm.

contact formulier nederlands

Als je rechts naast het invoer veld op “edit” drukt, kan je de naam van het veld aanpassen naar het Nederlands. Zelf kan je nog meer velden toevoegen als bijvoorbeeld een veld waar lezers een Twitter gebruikersnaam kunnen invullen zodat je dergelijke support en vragen ook kan beantwoorden via social media. Als je klaar ben druk dan op “add this form to my post”.

contact code

Wees niet bang dit is hoe je formulier er uit moet zien. Druk nu op publiceren.

contact formulier uiterlijk

Zo ziet het er dan uit. Gefeliciteerd, je hebt met succes een contact formulier aangemaakt. Nu heb je misschien ook gemerkt dat de tabs en menu structuur niet klopt op je website. Dit gaan we nu veranderen.

Stap 9: Het menu aanpassen

De orde op zaken stellen is een goede gewoonte en een website moet snel en makkelijk leesbaar zijn. Bezoekers zijn vaak gewoontedieren en vinden het prettig als informatieĀ  ga overzichtelijk is. Ik ga je laten zien hoe je dat toe moet passen.

Zoals deze nu er uit ziet:

Menu nog niet naar behoren

Zoals je ziet is het niet gebruikelijk om de Contact tab naast de Home tab te zetten. Dit gaan we veranderen. Je moet maar zo denken, eerst wil je informatie over het product en als je daarna nog vragen heb stuur je een email via contact. Contact is gemaakt voor specefieke aanvragen of om meer informatie op te vragen over het product mocht dat nog niet op de site staan.

Ga naar Dashboard -> Weergave -> Menu’s

menu aanpassen

Geef een naam aan je menu. Sleep de tabs in de juiste volgorde. Hier kan je ook de namen veranderen van de tabs. Belangrijk: Vink “Primair menu” en “auto add pages” aan, en bewaar de aanpassingen.

Tip: Als je de tab iets rechtsonder van de bovenstaande tab sleept krijg je als effect dat je tabs een uitklapbare functie heeft als je met de muis eroverheen gaat.

Nu zou het er zo uit moeten zien (maar mag natuurlijk ook verschillen):

menu aangepast

Stap 10: Je eerste blog bericht maken

Wil je met enige regelmaat klanten of fans up to date houden over de laatste gebeurtenissen dan is een blog voor jou. Tevens heeft dit als meerwaarde dat het bijdraagt aan de actualiteit van je website en hier houd de Google zoekmachine van. Maar bezoekers ook, het is goed ze hier bij te betrekken.

Ga naar -> Nieuw -> Bericht

bericht plaatsen

Dan kom je terecht op de volgende pagina. Zet een pakkende titel neer, en kies een onderwerp waar je deze onder wil scharen. Begin daarna aan je bericht waarna je alsnog tags kan toevoegen. Dit helpt het voor bezoekers gericht te zoeken naar informatie die jij aanbied.

maak een nieuw bericht

Zo ziet het er dan uit op je website:

uiterlijk blog

Hier kunnen je bezoekers ook weer reacties op geven wat zorgt voor een gemeenschapsgevoel op je website. Hun commentaar en opmerkingen kan je weer gebruiken om je website nog verder op je doelgroep toe te spitsen.

Zie je die tag cloud rechts en het Twitter gedeelte rechts? Laten wij dat toevoegen aan je blog om het meer interactief te maken.

Stap 11: Je blog uitbreiden met widgets

Widgets zijn uitbreidingen of plugins die je kan toevoegen aan je blog om het functioneler te maken. Zo zijn er een hele boel opties veel gebruikten zijn toch wel de Twitter box (kunnen bezoekers de tweets van je site zien en reacties van gebruikers) of een Facebook Like box (kunnen bezoekers zien wie jou facebook pagina liked en geeft ze de mogelijkheid ook jou facebook pagina te volgen).

Hoe doen wij dit? Ga naar Widgets zoals onderstaand.

widgets menu

Dan zie je de volgende pagina. Zoals je ziet heb ik aan de blog een tag wolk toegevoegd wat laat zien wat de populairste blog en zoektermen zijn. Zij kunnen de dan dat tag woord aanklikken en krijgen dan een overzicht van alle berichten met betrekking tot dat onderwerp. Zelf toevoegen doe je simpel door de gewenste widget in de hoofd sidebar te slepen en te configureren. Zo kan je de naam van de widget veranderen bijvoorbeeld of je facebook/ twitter account toevoegen aan een widget.

widgets opties

Klaar!

widgets blog

Stap 11: Je berichten op sociale media publiceren

Dit noemen ze ook wel Publicize bij WordPress. Het is handig om meer bezoekers naar je website te trekken door middel van sociale media. En als je een goed artikel heb geschreven is het leuk dat deze gedeeld word via de sociale kanalen.

Dit is niet moeilijk om toe te passen in WordPress, als je naar de Dashboard gaat en drukt op Instellingen -> Sharing krijg je een overzicht van sociale media die je aan je blog kan koppelen.

publicize sociale media

Als je een product pagina op Facebook heb aangemaak kan je deze koppelen aan je blog. Je berichten worden dan automatisch gepubliceerd op je Facebook pagina. Natuurlijk kan je ook een Twitter aanmaken voor je website als ik voor de mijne heb gedaan @desocialesite .

Stap 12: Bekijk wie je website bezoekt

Helaas is het niet mogelijk om Google Analytics te integreren in WordPress.com maar WordPress heeft wel een leuke tool om toch alles bij te houden.

Klik op de balk naast je website naam, dit is een overzicht van je bezoekers aantallen.

site statistieken

Hier vind je een overzicht van het aantal bezoekers en pagina bezichtigingen per dag, per week, per maand. Zelfs kan je zien uit wel land zij komen en met welke zoekwoorden zij op je website zijn gekomen.

website statistieken

Zo heb je toch maar snel stap voor stap een eigen website gemaakt. Gefeliciteerd! Ik weet dat ik snel door de materie heen ging en gaan met een ander bericht dieper op bepaalde onderwerpen in. Ik ben benieuwd naar je website die gemaakt heb of aanpassing na het lezen van dit stuk. Mochten er nog vragen zijn naar aanleiding van dit bericht hoor ik dat graag.

Advertenties

2 gedachtes over “Snel zelf een mooie professionele (wordpress) website maken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s